eikenblad ijsvogel

Kerndoelen

Als leerkracht ben je altijd op zoek naar manieren om je leerlingen zoveel mogelijk te laten leren. Vooral de basisvaardigheden taal en rekenen zijn daarbij belangrijk. Uit diverse onderzoeken blijkt inmiddels dat leren in en van de natuur de focus en de resultaten van je leerlingen omhoog brengt.

Lessen

Domein overstijgend leren

Bij Natuurstad werken we vanuit het principe van domein overstijgend leren. Voor onze lessen over natuur en duurzaamheid hebben leerlingen kennis en vaardigheden op het gebied van Nederlands, rekenen, burgerschap en bewegingsonderwijs nodig.

Die kennis activeren we haast ongemerkt, zodat leerlingen de dingen die ze op school leerden, bij ons in een praktijksituatie kunnen verwerken. Hebben kinderen cruciale kennis of vaardigheden nog niet, dan introduceren we die en helpen we hen (vaak klassikaal) door het moeilijke onderwerp heen, zodat we snel met het eigenlijke onderwerp verder kunnen. Maar jij kunt daar op school vervolgens wel op voortborduren.

Doordat onze natuurleerkracht voor de groep staat, heb jij als docent de kans om jouw groep te observeren. Daarnaast kun je leerlingen die wat extra hulp nodig hebben ondersteunen.

Tip!

Kom lopend of op de fiets naar de les. Op die manier pak je meerdere kerndoelen in één keer:

  • Kerndoel 34 De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
  • Kerndoel 35 De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
  • Kerndoel 57 De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.
  • Kerndoel 58 De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.

Relevante kerndoelen

Met dit overzicht van kerndoelen geven we een indruk van de kennis en vaardigheden waar onze lessen bij aansluiten en op inspelen. Het is niet volledig, en geldt niet voor elk les evenveel. Wil je weten of een specifieke les inspeelt op een specifiek kerndoel, neem dan ruim voor de les contact op met de natuurleerkracht die de les gaat geven.

Nederlands

Samen overleggen, instructies lezen en krijgen, notities maken en nieuwe woorden leren. Op die manier dragen onze lessen ongemerkt bij aan een beter taalgevoel en plezier in lezen en schrijven.

  • Kerndoel 1 De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
  • Kerndoel 2 De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
  • Kerndoel 3 De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren
  • Kerndoel 4 De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema's, tabellen en digitale bronnen.
  • Kerndoel 6 De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale.
  • Kerndoel 9 De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
  • Kerndoel 12 De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder «woordenschat» vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.

Rekenen

Hoeveel scheppen meel gaan er in het beslag? Hoeveel meeuwen zie je? Hoe groot is je moestuin? En hoe warm of koud is het eigenlijk? Als kinderen de natuur om hen heen gaan waarnemen, beginnen ze automatisch te rekenen. Onze lessen spelen daarop in en stimuleren dat.

  • Kerndoel 24 De leerlingen leren praktische en formele reken-wiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.
  • Kerndoel 25 De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van reken-wiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
  • Kerndoel 26 De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.
  • Kerndoel 27 De leerlingen leren de basisbewerkingen met gehele getallen in elk geval tot 100 snel uit het hoofd uitvoeren, waarbij optellen en aftrekken tot 20 en de tafels van buiten gekend zijn.
  • Kerndoel 28 De leerlingen leren schattend tellen en rekenen.
  • Kerndoel 29 De leerlingen leren handig optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
  • Kerndoel 32 De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
  • Kerndoel 33 De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

Oriëntatie op jezelf en de wereld

De doelen 39 tot en met 48 komen expliciet als leerdoel aan de orde in onze lessen. Dit vind je terug in de lesbeschrijvingen.

  • Kerndoel 34 De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
  • Kerndoel 35 De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
  • Kerndoel 39 De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.
  • Kerndoel 40 De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
  • Kerndoel 41 De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
  • Kerndoel 42 De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
  • Kerndoel 43 De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.
  • Kerndoel 44 De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
  • Kerndoel 45 De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
  • Kerndoel 46 De leerlingen leren dat de positie van de aarde ten opzichte van de zon leidt tot natuurverschijnselen zoals seizoenen en dag-/nachtritme.
  • Kerndoel 47 De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing.
  • Kerndoel 48 Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.

Bewegingsonderwijs

Omdat veel van onze lessen buiten plaatsvinden en we actieve werkvormen gebruiken, dragen de lessen bij aan de doelen op het gebied van bewegingsonderwijs.

  • Kerndoel 57 De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.
  • Kerndoel 58 De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.