100 Jaar Schooltuinieren

Wethouder Kasmi opent de interactieve tentoonstelling '100 Jaar Schooltuinieren' ter ere van dit bijzondere jubileum.

100 jaar schooltuinieren

Al 100 jaar is de schooltuin dé plek waar kinderen leren en ervaren waar gezond eten vandaan komt. Dit bijzondere jubileum, vieren wij onder andere met een interactieve tentoonstelling ‘100 Jaar Schooltuinieren’ in de Bibliotheek Rotterdam. Op donderdag 5 maart werd de tentoonstelling geopend door Wethouder Kasmi (Onderwijs, Cultuur en Toerisme):

“De schooltuin is een verlengstuk van het klaslokaal in de buitenlucht en het is één van de oudste lesprogramma’s. Als onderwijswethouder hoop ik natuurlijk dat we het zeker nog honderd jaar in ere houden. Want ook al is het doel in de afgelopen honderd jaar verschillende malen veranderd: schooltuinieren blijft leerzaam, gezond en broodnodig!”

Samen met Nicole en Sezen, leerlingen van basisschool De Triangel, en Louise Bergenhenegouwen, directeur Natuurstad, plantte de wethouder een appelboom. De appelboom zal na de tentoonstelling een ereplaats krijgen op één van de elf educatieve tuinen.

Schooltuinprogramma

Op dit moment volgen bijna 130 groepen 5 t/m 7 uit het Rotterdamse (speciaal) basisonderwijs het schooltuinprogramma van Natuurstad. Naast kennis over de natuur, groeiprocessen en kringlopen, leren de kinderen nog veel meer op de schooltuin. Samenwerken met klasgenoten, zorg dragen voor de tuin en geduld hebben zijn belangrijke lessen.

Interactieve tentoonstelling

Leer meer over de geschiedenis van het schooltuinieren, neem een kijkje onder de grond of maak een selfie verkleed als wortel of boontje. Het kan allemaal! De tentoonstelling ‘100 Jaar Schooltuinieren’ is tot en met 10 april tijdens de openingstijden van de Centrale Bibliotheek Rotterdam gratis te bezoeken. Naast de tentoonstelling, organiseren we tijdens het jubileumjaar lezingen, filmvertoningen en activiteiten op de educatieve tuinen. Alle activiteiten vind je terug op de speciale pagina: www.natuurstad.nl/100-jaar-schooltuinieren.