Natuurstad op Radio Rijnmond Deel 4

En dan is het alweer de laatste keer les op de educatieve tuin Lieven de Key. De groente zijn gezaaid en geoogst, en er is een gezonde pizza gebakken met de eigen gekweekte ingrediënten. Nu moeten de tuintjes worden leeggeruimd. Maar voordat er echt afscheid genomen wordt, is er voor de leerlingen van groep 7 nog een verrassing. Erik Lemmers volgt ze op de voet en deelt alle geleerde lessen, want ook de kinderen zijn de afgelopen maanden gegroeid. 

Rijnmond

Een laaghangende mist siert de tuin en het is lekker fris. “Er moet hard gewerkt worden vandaag”, vertelt Educatie Specialist Anne van Natuurstad. “Ze gaan fysiek aan de slag. Nog wat oogsten, en dan de stelen en wortels eruit en afvoeren naar de composthoop. Zodat het weer een plat zwart stukje land wordt dat winterklaar is. Of we er nog iets mee doen? Nee, in de winter blijft het in rust.” Meester Jos legt de kinderen even later uit wat de precies bedoeling is. “Kijk of er nog boontjes en paprika’s zijn en de bloemen eraf knippen. Dan alle plantjes eruit halen en in de kruiwagen doen, en de grond los schoffelen.” Bij de mededeling dat er ook broodjes worden gebakken, klink er een luid gejuich. “Yeah, broodjes, broodjes, …”

Veel geleerd

Florence en Jadin staan voor verslaggever Erik met een prei. “Zo dat is een prei waar je u tegen zegt. Je hebt de grootste prei van het hele land. Daar kun je een weeshuis mee voeden”, roept hij verwonderd. En tegen Florence: “Jij hebt de kleinste, het lijkt wel een lente-ui! Gek hè, hoe kan dat nu?” Florence vertelt wat de reden is: “Ik heb mijn preien iets te dicht op elkaar gepland, daarom hadden ze minder ruimte om te groeien. En er was onkruid. Onkruid pakt ook ruimte en voedsel af van de plant.” Conclusie: wieden is belangrijk. Een stukje verderop is iemand bezig bloemen te slopen. Juf Danijela geeft diegene een andere les mee: “Iets wat jij niet leuk vindt, vindt een bloem ook niet leuk.”

Dit zijn nog maar een paar lessen van wat wordt geleerd in het half jaar dat de kinderen hier op Lieven de Key een schooltuintje hebben. “Je denkt dat ze aan het tuinieren zijn, maar er komt veel meer bij kijken” vertelt Anne. “Ze leren samenwerken, kennen nu heel veel nieuwe woorden, zien wat er allemaal kan op zo’n kleine oppervlakte en worden veel vrijer. Als je weet dat er een worm nodig is om de grond los te maken en dat je worteltje daardoor beter smaakt, word je ook minder bang voor wormen.”

“Ja, ze zijn écht gegroeid.”

Broodjes bakken

Zo lekker, het is niet te beschrijven

Ondertussen is een deel van de groep al bezig met de broodjes. Een van de leerlingen legt uit hoe het moet. “Je pakt een bolletje deeg, dat maak je lang en doe je om een stok die je in het vuur houdt. En dan moet je heeeel lang wachten. Bij meester Jos krijg je kruidenboter voor op het broodje.” Dat het ’t wachten waard is, blijkt uit de reacties op de vraag: ‘Hoe smaakt het?’ “Heel lekker” en: “Zo lekker, het is niet te beschrijven.” Gelukkig is er ook voor de verslaggever nog een bolletje deeg.

Meloen keer bedankt

Warme berichten

En dan is het moment van afscheid écht gekomen. Volgens meester Jos een einde van een super leuk schooltuinjaar. Dat de kinderen het hiermee eens zijn, blijkt uit de ordner met A4-tjes, die de medewerkers van Natuurstad krijgen. Allemaal bedankjes. Meester Jos: “Als het straks koud is buiten word ik weer warm bij het lezen van deze berichten.”

De kinderen krijgen een schooltuindiploma met leuke plaatjes en een mooie tekst. De meeste vinden het jammer dat het voorbij is. Ook al zijn er ook voordelen: “Jammer, maar toch ook een beetje blij want je handen worden er wel vies van!”

Diploma

Gevallen bladeren hebben belangrijke functie

Als de kinderen zijn vertrokken, praat verslaggever Erik nog even na. Zo leert hij bijvoorbeeld van meester Sander dat de bladeren die van de bomen vallen een belangrijke functie hebben. “We zijn gewend om ze weg te blazen of vegen en daarna op te ruimen. Maar als ze over de aarde in de tuin liggen, beschermen ze de grond en alles wat er in de grond leeft, en ze dienen als compost.” Ook geeft hij de tip om eens goed naar de bladeren te kijken en dan te zien hoe mooi ze zijn. Natuurstad heeft daar een mooie video over, met leuke opdrachten.

Klaar maken voor een volgende ronde

Tot slot stelt Erik de vraag: Wat doet Natuurstad de komende maanden in de tuin? “We gaan eerst aan de slag met de randbeplanting. Fatsoeneren, snoeien, onkruid weghalen en dat soort zaken. Hier hebben we de rest van het jaar weinig tijd voor omdat we dan met de schooltuintjes bezig zijn. En later in december - januari wordt de grond machinaal gespit, zodat er lucht bij komt, en bemest”, vertelt Tuinman Daan. Met als doel dat er in maart weer ‘een maagdelijk stukje tuin ligt - met fijn korrelige aarde’, zoals Anne het in het begin van de uitzending zo mooi verwoordde. En de leerlingen van een nieuwe groep 6 starten met tuinieren.